Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 11)

 

Katma Deger Vergisi Genel Uygulama Tebliginde Degisiklik Yapilmasina Dair Teblig (Seri No: 11)


 

 
15 Subat 2017 ÇARSAMBA
Resmî Gazete
Sayi : 29980

TEBLIG

Maliye Bakanligi (Gelir Idaresi Baskanligi)’ndan:


KATMA DEGER VERGISI GENEL UYGULAMA TEBLIGINDE
DEGISIKLIK YAPILMASINA DAIR TEBLIG
(SERI NO: 11)

MADDE 1 – 26/4/2014 tarihli ve 28983 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan Katma Deger Vergisi Genel Uygulama Tebliginin (I/C-2.1.3.1.) bölümünün üçüncü paragrafinin (b) bendinde yer alan “ – Bankalar,” satirindan sonra gelmek üzere “ – Büyüksehir belediyelerinin su ve kanalizasyon idareleri,” satiri eklenmistir.
MADDE 2 – Ayni Tebligin (I/C-2.1.3.2.5.2.) bölümünün besinci paragrafindan sonra gelmek üzere asagidaki paragraf eklenmistir.
“Kismi tevkifat kapsamindaki islemleri belirlemeye Maliye Bakanligi yetkili olup, insan veya hayvan sagligina yönelik koruyucu hekimlik, teshis, tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerini ifa edenlere hekimler vasitasiyla verilen hizmetler için isgücü temin hizmeti kapsaminda tevkifat uygulanmayacaktir.”
MADDE 3 – Ayni Tebligin (I/C-2.1.4.3.) bölümünün sonuna asagidaki paragraflar eklenmistir.
“Diger taraftan fazla veya yersiz tevkif edilen KDV’nin alici tarafindan beyan edilip ödenmis olmasi halinde, alici ve saticinin yazili talebi üzerine, aliciya fazla veya yersiz ödenen KDV’nin iade edilmemesi kaydiyla, fazla veya yersiz tevkif edilen vergiye göre saticinin yapmis oldugu beyana ve bu beyana istinaden kismi tevkifat uygulamasindan kaynaklanan iadeye iliskin herhangi bir düzeltme yapilmasina gerek bulunmamaktadir. Ancak, fazla veya yersiz KDV tevkif edildiginin, saticiya KDV iadesi yapilmadan önce anlasilmasi halinde, fazla veya yersiz tevkifata iliskin saticiya KDV iadesi yapilmaz. Bu durumda islemlerin tevkifat uygulanmadan önceki hale döndürülmesi gerekir.
Örnek: (A) Ltd. Sti. KDV mükellefi olmakla birlikte, belirlenmis alicilar kapsaminda degildir. (A) Ltd. Sti. fabrika binasini insaat taahhüt hizmeti almak suretiyle (B) Insaat A.S.’ne yaptirmis olup, (A) Ltd. Sti. tevkifata tabi olmadigi halde bu islem nedeniyle hesaplanan 400 TL KDV üzerinden (2/10) oranina tekabül eden 80 TL KDV’yi tevkif ederek 2 No.lu KDV Beyannamesi ile beyan etmis ve ödemistir. (B) Insaat A.S. ise hesaplanan KDV’nin tevkif edilmeyen 320 TL’lik kismini 1 No.lu KDV Beyannamesi ile beyan etmis ve tevkif edilen 80 TL KDV’nin 50 TL’sini iade almistir. Ancak bu islemle ilgili olarak tevkifat yapilmamasi gerektiginin sonradan anlasilmasi durumunda, (A) Ltd. Sti. ile (B) Insaat A.S.’nin talep etmeleri halinde, (B) Insaat A.S.’nin KDV Beyannamesinde ve almis oldugu KDV iadesinde herhangi bir düzeltme yapilmayacaktir. Ayrica (A) Ltd. Sti.’ne fazla ve yersiz tevkif ederek ödedigi KDV’ye iliskin herhangi bir KDV iadesi yapilmayacaktir.”
MADDE 4 – Ayni Tebligin (I/C-2.1.5.2.1.) bölümünün sekizinci ve onuncu paragraflari sirasiyla asagidaki sekilde degistirilmistir.
“5.000 TL ve üzerindeki mahsuben iade talepleri vergi inceleme raporu ile yerine getirilir.”
“5.000 TL ve üzerindeki mahsuben iade talepleri vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilir. Iadenin YMM raporu ile talep edilmesi ve bu iadenin 5.000 TL’yi asan kismi için teminat verilmesi halinde mükellefin iade talebi yerine getirilir ve teminat, YMM raporu sonucuna göre çözülür.”
MADDE 5 – Ayni Tebligin (II/A-3.3.) bölümünün birinci paragrafinin sonuna asagidaki cümleler eklenmistir.
“Bu belgenin alinamadigi durumlarda, istisna kapsaminda islemi beyan eden mükellefin ilgili ülkede kendisine verilen roaming hizmetine KDV uygulanmadigini tevsik eden fatura örnegi de bu belgenin yerine geçer. Ancak, bu sekilde tevsik edilmis olsa dahi ilgili ülkede karsiliklilik uygulanmadiginin tespit edilmesi halinde, daha önce hesaplanmayan KDV ve buna iliskin ceza ve faizlerin mükelleften aranacagi tabiidir.”
MADDE 6 – Ayni Tebligin (II/A-8.9.) bölümünün birinci paragrafi asagida yer alan ilk paragraftaki sekilde degistirilmis, asagida yer alan diger paragraflar ayni bölüme sirasiyla ikinci ve üçüncü paragraf olarak eklenmistir.
“3065 sayili Kanunun (11/1-c) maddesinde, ihracatçilara mal teslim eden imalatçilara iade edilecek katma deger vergisinin, ihraç edilen mala iliskin imalatçi satis bedeline göre hesaplanan vergiden, imalatçi aleyhine matrahta meydana gelen degisiklige iliskin verginin düsülmesinden sonra kalan tutardan fazla olamayacagi hükme baglanmistir.”
“Imalatçi aleyhine ortaya çikan kur farklari için ihracatçilar tarafindan düzenlenecek faturada KDV hesaplanmaz. Bu kapsamda düzenlenen faturaya; "3065 sayili KDV Kanununun (11/1-c) maddesi hükümlerine göre, ihraç edilmek sartiyla yapilan teslimlerde imalatçi aleyhine matrahta meydana gelen degisiklige iliskin oldugundan KDV hesaplanmamistir." ifadesi yazilir. Ayrica söz konusu faturada, imalatçi tarafindan düzenlenen faturanin tarih ve sayisina yer verilir.
Imalatçilara ihraç kayitli teslim nedeniyle iade edilecek KDV hesabinda, imalatçi aleyhine ortaya çikan kur farklarindan doganlar da dahil olmak üzere, imalatçi aleyhine matrahta meydana gelen degisiklige iliskin verginin (imalatçi aleyhine matrahta meydana gelen degisiklige ihraç kayitli teslim edilen malin tabi oldugu oran uygulanmak suretiyle bulunan tutar) ihraç kayitli teslim bedeli üzerinden hesaplanan vergiden düsülecegi tabiidir.”
MADDE 7 – Ayni Tebligin (II/A-9.1.) bölümünün son paragrafinin birinci cümlesi asagidaki sekilde degistirilmistir.
“Öte yandan, 3065 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesi kapsaminda teslimde bulunan DIIB sahibi mükellefin iadesini talep edecegi KDV tutari, ihraç kaydiyla teslim bedeli ile bu mallarin üretimi için yurtiçi ve yurtdisindan KDV ödemeksizin temin ettigi mallarin bedeli arasindaki farka genel vergi orani uygulanmak suretiyle bulunacak tutari asamaz.”
MADDE 8 – Ayni Tebligin (II/F-4.9.) bölümü basligi ile birlikte asagidaki sekilde degistirilmistir.
“4.9. Serbest Bölgelerde Verilen Hizmetler ile Bu Bölgelere Iliskin Yük Tasima Isleri
3065 sayili Kanunun (17/4-i) maddesine göre, serbest bölgelerde verilen hizmetler ile serbest bölgelere veya bu bölgelerden yapilan ihraç amaçli yük tasima isleri KDV’den müstesnadir.
Söz konusu istisnanin kapsamina, yalnizca serbest bölgede ifa edilen hizmetler ile serbest bölgelere veya bu bölgelerden yapilan ihraç amaçli yük tasima isleri girmektedir. Ihraç amaçli yük tasima isleri disinda, yurtiçinden serbest bölgeye verilen hizmetler ile serbest bölgeden yurtiçine yönelik olarak verilen hizmetler KDV’ye tabidir.
Buna göre, serbest bölgeden bir limana veya bir gümrük çikis kapisina ihraç malinin tasinmasi isi KDV’den istisnadir. Serbest bölgede üretilecek mamulün üretiminde kullanilacak mallarin yurtiçinden serbest bölgeye, serbest bölgeden bir baska serbest bölgeye tasinmasi da istisna kapsaminda degerlendirilecektir. Diger taraftan serbest bölgeden yurtiçine yapilacak tasima isleri ihraç amaçli yük tasima isi kapsaminda degerlendirilmeyeceginden KDV’ye tabi olacaktir.
Örnek 1: Serbest bölgede faaliyet gösteren (A) firmasina serbest bölgeye gelinerek makine bakim-onarim hizmeti verilmesi 3065 sayili Kanunun (17/4-i) maddesi kapsaminda KDV’den istisna iken, (A) firmasinin serbest bölge disindan araç kiralamasi KDV’ye tabi bulunmaktadir.
Örnek 2: Serbest bölgede faaliyet gösteren (A) A.S., serbest bölgede üretecegi mallara iliskin yurtiçinden satin aldigi hammaddeleri (B) Nakliyat Ltd. Sti.’ne tasittirmistir. (A) A.S. bu hammaddeleri kullanarak ürettigi mallarin bir kismini ihraç etmis, ihraç edilen mallarin limana kadar tasinmasi isini de yine (B) Nakliyat Ltd. Sti.’ne yaptirmistir. Ürettigi mallarin kalan kismini da yurtiçine satmis ve söz konusu mallari (D) Nakliyat A.S.’ne tasittirmistir. Bu durumda, (B) Nakliyat Ltd. Sti. tarafindan yapilan tasima isleri KDV’den istisna olacak, (D) Nakliyat A.S. tarafindan yapilan tasima isi ise ihraç amaçli yük tasima isi olmadigindan KDV’ye tabi olacaktir.”
MADDE 9 – Ayni Tebligin (III/B-2.1.1.) bölümünün üçüncü paragrafinda yer alan “Kanunu51”, “Kanun52” ve “Kanununun53” ibareleri sirasiyla “Kanunu”, “Kanun” ve “Kanununun” olarak degistirilmis ve ayni bölümün sonuna asagidaki paragraflar eklenmistir.
“3065 sayili Kanunun (10/a) maddesinde, mal teslimi ve hizmet ifasi hallerinde, malin teslimi veya hizmetin yapilmasi; (10/b) maddesinde, malin tesliminden veya hizmetin yapilmasindan önce fatura veya benzeri belgeler verilmesi hallerinde, bu belgelerde gösterilen miktarla sinirli olmak üzere fatura veya benzeri belgelerin düzenlenmesi aninda vergiyi doguran olayin meydana gelecegi hüküm altina alinmistir.
Konut tesliminden önce fatura düzenlenmesi halinde, faturada gösterilen miktarla sinirli olmak üzere fatura veya benzeri belgelerin düzenlenmesi aninda vergiyi doguran olay meydana geleceginden bu faturada gösterilen KDV’nin beyan edilip ödenmesi gerekmektedir. Konutun fiilen teslim edildigi tarih ile faturanin düzenlendigi tarihte konuta iliskin geçerli olan KDV oranlarinin farkli olmasi durumunda, faturanin düzenlendigi tarihte geçerli olan KDV orani esas alinacaktir. Dolayisiyla faturanin düzenlendigi tarihte geçerli olan oran esas alinarak hesaplanan KDV’de, konutun fiilen teslim edildigi tarihte geçerli olan KDV oranina göre herhangi bir düzeltme yapilmayacaktir.”
MADDE 10 – Ayni Tebligin (III/B-3.1.2.) bölümünün altinci paragrafinin birinci cümlesi yürürlükten kaldirilmistir.
MADDE 11 – Ayni Tebligin (III/B-3.1.3.1.) bölümüne iliskin “Örnek 1”de yer alan “mobilya,” ibaresinden sonra gelmek üzere “perde, avize,” ibaresi, “Örnek 1”in sonuna ise asagidaki paragraf eklenmistir.
“Diger taraftan 150 m²’nin altindaki konutun insasinda kullanilan kombi, cam balkon, dus teknesi, dusakabin, küvet, mutfak dolabi, evye, batarya, dus basligi, panel radyatör gibi esyalara iliskin yüklenilen KDV iade hesabina dahil edilebilecektir.”
MADDE 12 – Ayni Tebligin (III/B-3.2.1.) bölümünün üçüncü paragrafinda yer alan “mahsup talepleri” ibaresi “mahsuben iade talepleri YMM raporu,” seklinde degistirilmistir.
MADDE 13 – Ayni Tebligin (III/B-3.2.2.) bölümünün birinci paragrafinda yer alan “dogalgaz borçlarina” ibaresi “dogalgaz borçlari ile organize sanayi bölgelerinden temin ettikleri elektrik, su, dogalgaz, internet hizmetleri, altyapi katilim paylari ve aidatlara iliskin borçlarina” seklinde degistirilmis olup, ayni bölümün sonuna asagidaki paragraf eklenmistir.
“Indirimli orana tabi islemlerden dogan KDV iade alacaklarinin mükelleflerin organize sanayi bölgelerinden temin ettikleri elektrik, su, dogalgaz, internet hizmetleri, altyapi katilim paylari ve aidatlara iliskin borçlarina mahsubu da yukarida belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde yerine getirilir.”
MADDE 14 – Ayni Tebligin (III/B-3.3.) bölümünün yedinci paragrafi yürürlükten kaldirilmistir.
MADDE 15 – Ayni Tebligin (III/B-3.4.1.) bölümünün sonuna asagidaki paragraflar eklenmistir.
“Ayni islem dolayisiyla, tevkifat ve indirimli oran uygulamalari nedeniyle KDV iade alacagi dogmussa, öncelikle tevkifattan dogan KDV alacagi iade edilir. Buna göre, indirimli orana tabi olup tevkifat uygulanan islemlerden dogan KDV iade talepleri, bu Tebligin (I/C-2.1.5.) bölümünde yapilan açiklamalar çerçevesinde yerine getirilir.
Diger taraftan indirimli orana tabi islemlerden kaynaklanan iade tutarinin hesaplanmasina iliskin tablonun “Hesaplanan KDV” sütununa, islem bedeli üzerinden hesaplanan KDV’nin tamami (tevkif edilen tutar dahil) yazilir.
Örnek: (A) firmasi, dokumaci (B) firmasina 100.000 TL’lik tiftik teslim etmistir. Indirimli orana tabi (%8) bu teslimde hesaplanan KDV (100.000x0,08=) 8.000 TL olup söz konusu teslim ayni zamanda (9/10) oraninda tevkifata tabidir. (A) firmasinin hem tevkifata tabi hem de indirimli orana tabi bu isleminde, tevkifata tabi tutulan (8.000x0,90=) 7.200 TL KDV’nin tevkifata iliskin usul ve esaslar çerçevesinde iadesi talep edilecektir. (A) firmasinin indirimli orana tabi islemler nedeniyle iade talep etmesi durumunda ise, hesaplama tablosunun hesaplanan KDV sütununa, hesaplanan KDV’nin kismi tevkifat uygulanmadan önceki tutari olan 8.000 TL yazilacaktir.”
MADDE 16 – Ayni Tebligin (III/B-3.4.7.) bölümünden sonra gelmek üzere basligiyla birlikte asagidaki bölüm eklenmistir.
“3.4.8. Vergi Inceleme Raporuna Göre Mahsuben Iade
Indirimli orana tabi islemlerden dogan iade alacaginin, vergi inceleme raporuna göre Tebligin (III/B-3.2.2.) bölümünde belirtilen borçlara mahsubunun talep edilmesi halinde, mahsup islemi vergi inceleme raporu disinda kalan diger belgelerin tamamlanmis olmasi sartiyla standart iade talep dilekçesinin vergi dairesine verildigi tarih itibariyla teminat aranmadan yapilir. Vergi inceleme raporunda iadeye engel bir durumun tespit edilmemis olmasi kaydiyla mahsuben iade talep edilen borcun vade tarihinden vergi inceleme raporunun vergi dairesi kayitlarina intikal ettigi tarihe kadar geçen süre için gecikme zammi hesaplanmaz.”
MADDE 17 – Ayni Tebligin (III/B-3.6.) bölümünde yer alan Tablolarin (Tablo 1, Tablo 2 ve Tablo 3) altinci sütunlarinda yer alan “ÖNCEKI DÖNEM SONU IADE EDILEBILIR KDV TUTARI” ibaresi “ÖNCEKI DÖNEM SONU IADEYE ESAS KDV TUTARI” olarak degistirilmistir.
MADDE 18 – Ayni Tebligin (III/C-5.6.) bölümünün sonuna asagidaki paragraflar eklenmistir.
“Diger taraftan, düzenlenen faturanin alici tarafindan dava konusu yapilmasi nedeniyle ilgili takvim yilinda indirim konusu yapilamayan KDV, davanin sonuçlandigi yil içinde alici tarafindan kanuni defterlere kaydedilmesi sartiyla indirim konusu yapilabilir.
Sorumlu sifatiyla KDV beyaninin hiç yapilmadiginin veya eksik yapildiginin tespiti üzerine veya mükellefin kanuni süresinden sonra sorumlu sifatiyla verdigi beyanname üzerine bu vergilerin tarh edilmesi halinde, tarh edilen KDV’nin vergi dairesine ödenmesi ve ödemenin gerçeklestigi takvim yili asilmamasi sartiyla, ödenen KDV’nin indirim konusu yapilmasi mümkündür.
KDV’ye tabi islemi yapan satici tarafindan zamaninda düzenlenmeyip, alici tarafindan en geç fatura düzenleme süresinin son gününü takip eden vergilendirme dönemi içinde noterden ihtarname gönderilmesi üzerine satici tarafindan düzenlenen faturada gösterilen KDV, alici tarafindan faturanin düzenlendigi takvim yili içinde kanuni defterlere kaydedilmek sartiyla indirim konusu yapilabilir.”
MADDE 19 – Ayni Tebligin (IV/A-1.5.) bölümünün birinci paragrafi yürürlükten kaldirilmis, ikinci paragrafinin birinci cümlesi asagidaki sekilde degistirilmistir.
“DIIB kapsaminda KDV ödemeksizin yurtiçi ve yurtdisindan satin aldigi girdileri kullanarak ürettigi mali 3065 sayili Kanunun (11/1-c) maddesi kapsaminda ihraç kayitli olarak teslim eden bir mükellefin iade alacagi KDV tutari, ihraç kayitli teslim bedeli ile DIIB kapsaminda aldigi girdilerin bedeli arasindaki farka genel vergi orani uygulanmak suretiyle bulunacak tutari asamaz.”
MADDE 20 – Ayni Tebligin (IV/A-4.) bölümünün besinci paragrafindan sonra gelmek üzere asagidaki paragraf eklenmistir.
“YMM raporu ile iade talebinde bulunan mükelleflerin teminat karsiligi aldiklari iadeye iliskin olarak;
- Iadenin yapildigi tarihten itibaren alti ay içinde bu iade ile ilgili olarak YMM raporu ibraz edilmemesi ve ek süre talebinde bulunulmamasi,
- Ek süre talebinin uygun bulunmamasi,
- Alti aylik ek süre içinde de YMM raporunun ibraz edilmemesi
durumlarinda, teminat karsiligi yapilan iade incelemeye sevk edilir ve teminat vergi inceleme raporu sonucuna göre çözülür.”
MADDE 21 – Ayni Tebligin (IV/A-5.) bölümünün sonuna basligi ile birlikte asagidaki bölüm eklenmistir.
“5.6. Artirimli Teminat Uygulamasi
Iade taleplerinin yerine getirilmesi bakimindan özel esaslara tabi olanlar hariç olmak üzere, mükelleflerin Tebligin (IV/A-3) bölümünde belirlenen siniri asan ve islem türü itibariyla YMM KDV Iadesi Tasdik Raporu ile talep edilen nakden iadelerinde, iade talep dilekçesi ile Tebligin ilgili bölümlerinde iade taleplerine iliskin aranan belgelerin (YMM KDV Iadesi Tasdik Raporu hariç) tamamlanmasi sonrasinda, nakden iadesi talep edilen tutarin %120’si oraninda (ITUS sertifikasi sahibi mükellefler için %60’i oraninda) banka teminat mektubu verilmesi halinde, iade islemi bes is günü içinde gerçeklestirilir. Iadeye iliskin YMM raporunun iadenin yapildigi tarihten itibaren alti ay içinde verilmemesi halinde, iade talebi sürenin sonunda ivedilikle incelemeye sevk edilir.
Iadeye iliskin YMM raporunun ibraz edilmesi halinde, KDVIRA, YMM raporuna iliskin kontroller ile vergi dairesince yapilmasi gereken diger kontroller iki ay içerisinde tamamlanir. Iade hakki doguran islem bazinda yapilan bu kontroller sonucunda herhangi bir eksiklik/olumsuzluk tespit edilmemesi halinde, YMM raporunun ibraz edildigi tarihten itibaren en geç iki ay içinde teminat mektubu mükellefe iade edilir.
Ancak yapilan kontroller sonucunda eksiklik/olumsuzluk tespit edilmesi halinde, bu eksikligin/olumsuzlugun giderilmesi için mükellefe 30 günlük süre verilir. Süresinde eksiklikleri/olumsuzluklari gidermeyen mükellefe 30 günlük ek süre verilir. Mükellefe verilen bu süreler, teminat mektuplarinin iade edilmesine iliskin iki aylik sürenin hesabinda dikkate alinmaz. Bu süreler içinde eksikliklerin/olumsuzluklarin giderilmemesi halinde haksiz iade edilen tutar, gecikme faizi ve vergi ziyai cezasi ile birlikte mükelleften aranir.”
MADDE 22 – Ayni Tebligin (IV/A-6.) bölümünün;
a) Birinci paragrafinda (iii) sirasindan sonra gelmek üzere asagidaki sira eklenmis,
“iv. Teminat veya YMM raporu karsiligi iade talep edilmesine karsin vergi dairelerinin yapacaklari kontrollerde tespit edilen eksiklik veya olumsuzluklarin mevzuata uygun sekilde düzeltilmemesi”
b) Ikinci paragrafindan sonra gelmek üzere asagidaki paragraf eklenmistir.
“Yukarida dördüncü sira kapsaminda, iade talebinin incelemeye sevki Gelir Idaresi Baskanligi veya Vergi Dairesi Baskanliklari/Defterdarliklar tarafindan yapilabilir. Incelemeye sevk, ancak öncesinde vergi dairelerince mükellefin iade dosyasindaki eksikliklerin/olumsuzluklarin YMM veya mükellef tarafindan düzelttirilmesine iliskin yazinin yazilmasi ve belirtilen sürede YMM veya mükellef tarafindan gerekli düzeltmelerin mevzuata uygun sekilde yapilmamasi veya olumsuzlugun giderilmemesi halinde mümkündür. Bu kapsamda incelemeye sevk edilen iade talepleri, iadesi talep edilen tutarin %120’si oraninda banka teminat mektubu verilmesi halinde yerine getirilir, teminat vergi inceleme raporuna göre çözülür.”
MADDE 23 – Ayni Tebligin (IV/E-1.3.) bölümünün dördüncü paragrafinda yer alan “(IV/E/3.4), (IV/E/3.5),” ibaresi “(IV/E/3.2), (IV/E/3.3),” olarak degistirilmistir.
MADDE 24 – Ayni Tebligin (IV/E-2.2.) bölümünün ikinci paragrafindaki “(IV/E/3.4), (IV/E/3.5),” ibaresi “(IV/E/3.2), (IV/E/3.3),” olarak degistirilmistir.
MADDE 25 – Bu Teblig yayimi tarihinde yürürlüge girer.
MADDE 26 – Bu Teblig hükümlerini Maliye Bakani yürütür.